5 tips om vitaal en stressvrij op vakantie te gaan en... te blijven

21/6/2018

Met de zomer in aantocht breekt voor veel mensen een tijd aan van vakantie of even gas terugnemen. Maar je weet nog van vorige vakanties dat je jezelf dan nog steeds gejaagd voelt en maar moeilijk tot rust kwam.

Als je op dit moment veel stress ervaart op je werk, dan is die stress tijdens jouw vakantie niet zomaar verdwenen. Bij sommige mensen komt er juist veel spanning vrij in zo'n periode van rust. Het is dan ook een bekend verschijnsel dat mensen ziek worden op hun vakantie. En je hebt die vakantie nou net juist zo hard nodig om uit te rusten, te herstellen en vanuit een ander perspectief te zien. 

5 tips om vitaal en stressvrij op vakantie te gaan (... en te blijven):

TIP 1: Een goede voorbereiding 
Met een goede persoonlijke voorbereiding haal je meer uit je vakantie en is de kans groter dat je met volle teugen kunt genieten. 

Als je op het werk taken en verantwoordelijkheden krijgt, maak je een plan, overleg je met collega’s en plan je jouw tijd in je agenda. Vaak ontbreekt die voorbereiding als je op vakantie gaat. In dit geval de persoonlijke voorbereiding: hoe ga je ontspannen op vakantie en hoe zorg je ervoor dat jouw team goed functioneert als jij weg bent?

Laat collega’s weten wanneer je op vakantie gaat en maak afspraken over wie voor welk project of welke taak aanspreekpunt is. Maak een lijst en breng prioritering aan. In de weken voor vertrek werk je aan zaken die echt af moeten. Is het werkelijk belangrijk en urgent? Wat moet jezelf afhandelen en wat kun je delegeren of misschien laten? Maak een goede planning zodat je in de week voorafgaand aan jouw vakantie niet meer in de avonden hoeft te werken. Ga op tijd naar huis. 

Tip 2: Schrijf je problemen van je af
Het is niet slim om met ‘unfinished business’ op vakantie te gaan. Piekeren over je werk kan net zo stressvol zijn als het werk zelf. Deze stress kan allerlei lichamelijke reacties op gang brengen. Denk aan stressreacties als vechten, vluchten en verstijven. De energie die het lichaam aanmaakt en de hormonen (adrenaline en cortisol) die op stressmomenten vrijkomen zijn niet in alle situaties nodig en een teveel aan cortisol kan je lichamelijk ziek maken. 

Schrijf een paar dagen voordat je vertrekt op waar je nog mee zit. Op deze manier schrijf je het uit je systeem.

Tip 3: Positieve energie
Neem in alles wat je doet kleine stapjes en vergeet de dingen niet waar je energie van krijgt. Met positieve energie kun je bergen verzetten, maar let er dan wel op dat je het werk opdeelt in kleine delen. 

Op die manier overzie je alles beter en voorkom je een opgebrand gevoel. Bij het ervaren van positieve gevoelens, maken we meer gelukshormonen aan. Deze gelukshormonen zorgen er onder andere voor dat je veerkrachtiger bent.

Maak eens een lijstje met energiegevers en sta iedere avond even stil bij wat het fijnste moment van de dag was. Bijvoorbeeld positieve gedachten over leuke collega’s of projecten die succesvol zijn afgerond. Het maakt je energieker en gelukkiger.

Tip 4: Heldere verwachtingen 
In een wereld waar iedereen bereikbaar is, is het moeilijk om je af te sluiten van werk. Toch kun je hierin een keuze maken. Telefoon wel of niet uit, mail wel of niet checken? Probeer je op jouw vakantie zo min mogelijk met werk bezig te houden. Doe alleen dingen die echt niet kunnen wachten en maak daar vooraf duidelijke afspraken over. Het is belangrijk dat de verwachtingen helder zijn. Als je er duidelijke afspraken over hebt gemaakt, is het helemaal niet zo erg om op een bepaalde dag even je mail te bekijken.

Bepaal dus vooraf wanneer je iets gaat doen, hoe lang en welke taken je gaat doen. Doe dit maximaal 1 uur per dag. Stem ook af met diegene met wie je op vakantie bent wat je gaat doen aan werkzaamheden. Dit om irritaties te voorkomen.

Tip 5: Trap op de rem
Naarmate de vakantie nadert, loopt de stress om alles op tijd af te hebben ook op. Door de stress maak je vaak minder goed onderscheid tussen hoofd- en bijzaken met als gevolg dat je maar door bikkelt en doodmoe op vakantie gaat. 

Door de constante adrenaline en cortisol afgifte ben je al een halve week verder om los te komen van je werk en dat is natuurlijk zonde van de vakantie. 

Trap dus alvast op de rem vóórdat je op vakantie gaat om afkickverschijnselen te voorkomen. Jouw lijf en hoofd kunnen behoorlijk last hebben van die overgang van drukte naar rust.

Doe wat vaker een ademhalingsoefening tussendoor om zo lichamelijk en mentaal op de rem te trappen. Jouw ademhaling beïnvloeden is een effectieve techniek om de lading van een stressreactie te halen en vanuit veerkracht te reageren. Het is een eenvoudige oefening die direct ont-stressend werkt. De combinatie van jouw aandacht richten op jouw hartgebied en tegelijkertijd wat dieper en rustiger ademhalen haalt de energie weg bij onprettige gedachten en gevoelens. Je onderbreekt de automatische stressreactie van jouw lichaam en begint jouw zenuwstelsel te synchroniseren. Dit zorgt direct voor meer rust in je hoofd. 

Kortom, 

  • Stap 1 - Verplaats je aandacht naar het gebied rond je hart
  • Stap 2 - Stel je voor dat je in- en uitademt door je hartstreek (5 seconden in en 5 seconden uit)

Balans tussen energiegevers en energienemers
Op vakantie bouw je energiereserves op die je later op jouw werk weer nodig zult hebben. Een ontspannen vakantie is dus het middel bij uitstek om energiereserves weer aan te vullen.

De balans tussen energiegevers en energienemers is belangrijk om jouw werk goed uit te kunnen voeren. Ieder mens heeft ontspanning nodig om goed te kunnen werken, maar een beetje stress is helemaal niet erg. Het zorgt ervoor dat je kunt concentreren en scherp blijft. Te veel aan stress kan wel voor problemen zorgen, omdat jouw immuunsysteem daardoor wordt aangetast. Het is dus belangrijk om daar een goede balans te vinden.

Het beste is natuurlijk wanneer je gedurende je werkdag die balans kunt bewaren. In de veerkracht en vitaliteit trainingen van Solid Sense gaan we hier actief mee aan de slag, zodat je weet hoe je jouw innerlijke batterij kunt opladen, hoe je voorkomt dat je in stressreacties terecht komt en mentaal en fysiek balans kunt behouden. Dit alles om zo optimaal mogelijk te kunnen presteren op je werk en je energielevel op peil te houden!

 

Auteur: Eline Wierstra, High Performance- en Vitaliteits coach
 



Wil je meer weten over hoe vitaal en in balans aan het werk te blijven?
Binnen Solid Sense hebben we coaches en trainers die expert zijn op het gebied van vitaliteit en veerkracht. Wil je meer informatie, even sparren of deelnemen aan een training? Aarzel dan niet om contact op te nemen via info@solidsense.nl of 070 - 212 76 31. 

 



 
 
 

re-integratie den haagSolid Downloads

Training 'Vitaliteit en veerkracht'
Van u en uw medewerkers wordt verwacht constant te presteren op topniveau, maar veel dagelijkse werkzaamheden kosten energie en zo kunnen er lekken ontstaan in uw innerlijke batterij. Met de training Veerkracht & Vitaliteit stimuleert u uzelf en uw medewerkers om de baas te blijven over uw en hun energieverbruik en daarmee uw en hun vitaliteit.
 
Training 'Schitteren in je werk'
Een gemotiveerde en gezonde medewerker werkt met plezier en is van grote waarde voor de organisatie. In de training ‘Schitteren in je werk’ gaan de deelnemers actief aan het werk met bewustwording, stimulering van eigen inzetbaarheid, balans en zelfregisserend vermogen. 
 
Subsidie Ontwikkelplan voor 45-plussers
De subsidie voor het Ontwikkelplan is beschikbaar voor 45-plussers die gemiddeld minimaal 12 uur per week werkzaam zijn in een aantal geselecteerde beroepsgroepen. Solid Sense regelt voor u het gehele traject, vanaf de aanmelding (inclusief de subsidieaanvraag) tot aan het persoonlijk actieplan.
 
Speciaal voor de week van de werkstress
Iedereen ervaart werkstress. De een heeft er meer last van dan de ander. Je kunt het leren herkennen en voorkomen! Je bent immers geen robot. Lees meer over onze training.  
 
99 oplossingen tegen werkstress
Er is niet één oplossing voor werkstress. Dat geldt voor de werkgever en de werknemer. Tijdens de Week van de Werkstress krijgt u
99 oplossingen tegen werkstress.
 
Mediation en loopbaanbegeleiding bieden uitkomst. 

In samenwerking met @RWV Advocaten en Olympia Uitzendbureau Leiden organiseert Solid Sense een interessante Masterclass met als thema "Mediation en Loopbaanbegeleiding bieden uitkomst”. Aan bod komen onder andere hoe u omgaat met een verstoorde arbeidsverhouding en hoe dit met mediation en/of loopbaanbegeleiding verholpen kan worden. 

 
Workshop Het vizier op jouw inzetbaarheid
Solid Sense biedt deze workshop speciaal voor senior medewerkers. Jij beschikt over een enorm kapitaal aan ervaring en kennis. Hoe kun je deze bagage behouden, waar mogelijk delen en misschien wel verder ontwikkelen. Hierover meer in deze workshop.

Workshops Duurzame inzetbaarheid 
Solid Sense biedt diverse groepsgerichte workshops aan om invulling te geven aan uw duurzame inzetbaarheidsbeleid en mobiliteit. De workshops worden altijd op maat gemaakt. Wij geven ze zowel in-company als in ons mooie kantoor in Den Haag. Een kleine greep uit onze workshops voor duurzame inzetbaarheid:
Download bestand


Aan de slag met een leven lang ontwikkelen    ABU, Cedris, NRTO en OVAL schreven onlangs het rapport: Aan de slag met een leven lang ontwikkelen. Hierin beantwoorden zij de vraag hoe onze maatschappij het voor elkaar kan krijgen om iedere Nederlander zich een leven lang te laten ontwikkelen. Deze concrete oplossing droegen zij aan bij Marriet Hamer.
Download bestand


Werkstress de baas
Iedereen heeft weleens last van werkstress. Maar wat als het de overhand neemt? Lees meer over onze workshop: werkstress de baas.
Download bestand


Ontwikkelcheque voor bibliotheekmedewerkers
Stichting Bibliotheekwerk zegt: Investeer in jezelf, investeer in je loopbaan. Solid Sense staat klaar om je bij dit proces te begeleiden.
Bekijk het filmpje


Checklist voor basiscontract arbodienstverlening
Update april 2017 – inclusief wijzigingen Arbowet per 1 juli 2017
Download bestand


Feedback geven in vijf stappen
Feedback betekent letterlijk terugkoppeling. Het geven van feedback is van toegevoegde waarde om je werk te verbeteren en optimaliseren. 
Download bestand


Stress op het werk
Heb jij last van stress en ben je op zoek naar een oplossing? Breng stress in kaart met de stress quotiënt.
Download bestand


Tips tegen werkstress
Tips voor het voorkomen en aanpakken van werkstress; acht voor werkgevers en acht voor werknemers.
Download bestand


Dertigersdip
De juiste baan? Het goede beroep? De juiste partner? Het leven van eind twintigers/begin dertigers zit vol heftige vragen. De dertigersdip ligt op de loer.
Download bestand


The Five Tibetans
Er jonger uitzien en vitaler willen worden. Doe deze 5 oefeningen iedere dag en je voelt je als herboren.
Download bestand